_
Magyar Gripen
  • 2009. jún. 23.
  • 363
  • 0
  • 0
  • beágyazás
    M S XS
    px
    HTML
    URL
  • jelentem
Mit tud egy magyar Gripen? Magyarország 14 darab JAS-39 harci gépet rendelt a svéd gyártótól, melyekkel az orosz MiG-29 Fulcrum vadászgépeket váltják fel. Magyarország a harmadik olyan nemzet Svédország és Csehország után, mely negyedik generációs Gripen harci repülőgépet üzemeltet, ugyanakkor Dél-Afrika is megrendelte a típust. Hazánkba a legmodernebb C és D verziójú vadászrepülőgépek érkeztek, melyek színes kijelzős pilótafülkével, visszahúzható légi utántöltő csonkkal vannak felszerelve, illetve teljes NATO interoperábilis képességgel rendelkeznek. A Gripent 1997-ben állították szolgálatba a svéd légierőnél, ahol 204 vadászrepülőt rendeltek meg, köztük 28 kétüléses harci gépet, és az öt teljes körben működtetett, többcélú repülőraj eddig több mint 40.000 repülőórát teljesített. 1999 decemberében Dél-Afrika 28 (19 együléses és 9 kétüléses) harci gépet rendelt a jelenlegi gépállomány cseréjének érdekében. Azóta Magyarország 14 (12 együléses és 2 kétüléses) Gripent rendelt, és a Cseh Köztársaság szintén a Gripent választotta (12 együléses és 2 kétüléses változatot) védelmi igényeinek kielégítésére. Magyarország és a Cseh Köztársaság elsőként alkalmazza a Gripent a NATO-n belül. Fegyverzet A harci feladatok repülés közbeni változtatásának készségével – mely gombnyomásra történik – a Gripen képes eleget tenni a jövőbeni harci helyzetek egyre növekvő követelményeinek. A világ legmodernebb adatátviteli rendszerével növeli a helyzetfelismerést és a harci hatékonyságot, miközben az érzékelés és a tüzelés közötti időt közel valós idejűre rövidíti. A Gripen a fegyverek széles skálájának hordozására alkalmas, hiszen a kezdetektől fogva rugalmasra, vagyis különböző fegyverek alkalmazására tervezték. A NATO szabvány szerinti fegyverek és érzékelők mellett a Gripen olyan fegyverek hordozására is képes, mint például a „levegő-tengerfelület” típusú RBS-15, továbbá a jelenlegi fegyverzeti fejlesztések részeként a svéd megrendelő kérésére a Gripent alkalmassá teszik az IRIS-T, korszerű, rövid hatótávolságú, levegő-levegő típusú rakéta hordozására. A Gripen felderítő funkcióját segíti elő az SPK 39 felderítő tartály (Recce Pod). Barát vagy ellenség? A magyar Gripenek barát-ellenség felismerő rendszerrel (IFF) rendelkeznek annak érdekében, hogy a légi hadműveletek során elkerülhető legyen a saját szövetséges repülőgép elleni „baráti tűz”, és maximalizálható legyen a fedélzeti lokátor és a fegyverzeti rendszer hatékonysága. A Gripen a NATO szabványnak megfelelő kérdező-válaszoló rendszert alkalmazza olyan kombinált kérdező-válaszoló (CIT) egységgel, amely együttműködik a fedélzeti lokátorrendszerrel, a repülőgépvezető fülkében levő vezérlő elemekkel és kijelzőkkel. A pilótafülke A Gripen pilótafülkéjében három színes, nagyméretű, többfunkciós kijelző található (MFD), széles szögű, sisakra szerelhető kijelzővel (Head-Up Display HUD) és holografikus összekötő egységgel. A hatékony ember-gép kapcsolat jelentősen megkönnyíti a pilóta munkáját, főként harci helyzetben. A fülkében nincsenek analóg műszerek: a Gripen az egyetlen olyan, jelenleg szolgálatba állított többfunkciós repülőgép, mely teljes mértékben digitális műszerekkel felszerelt fülkével rendelkezik. A tervezésnél figyelembe vették az éjjel látó szemüvegek használatát, ami jelentősen növelte a repülőgép hatékonyságát éjszakai harci alkalmazás esetén az éjjel látó szemüvegek alkalmazásával. Az integrált HOTAS rendszer (Hands On Throttle and Stick – kezek a gázkaron és a botkormányon) lehetővé teszi a repülőgépvezető számára a megfelelő lokátor üzemmód kiválasztását, a célzást a fegyverekkel, a fegyverek különböző üzemmódjainak, valamint a repülőgépvezető fülke kijelzők adattartalmának meghatározását, olyan módon, hogy ne kelljen felemelnie kezét a gázkarról és a botkormányról. Adatátvitel A magyar Gripenek rendelkeznek a NATO szabványnak megfelelő Link 16 rendszerrel is: ez egy olyan biztonságos, digitális adatátviteli rendszer, melynek segítségével a repülőgépek navigációval, fedélzeti rendszereikkel, a fedélzeti lokátorral és fegyverzettel kapcsolatos helyzetre, állapotra vonatkozó