_
Moga
  • 2009. jún. 11.
  • 188
  • 0
  • 0
  • beágyazás
    XL L M S XS
    px
    HTML
    URL
  • jelentem
3. Az F-22 repülõgép jellemzõi

Egy másik hamarosan alkalmazásra kerülõ repülõgép az F-22-es. Az ATF /Advanded Tactical Fighter / program alapján létrehozott F-22 repülõgép az F-15 repülõgép tervezett utódja. 1990-1991-ben végezték el a demonstrációs kísérleti repüléseket és a széria gyártáshoz 1997-ben láttak hozzá. Egy repülõgép értéke a rendszerbe állításakor kb. 70 millió dollár.
Az F-22-esnek három olyan képessége van, amely biztosíthatja a légi fölény kivívását. Ezek egyike a lopakodás. Az USA légiereje már alkalmazza a nagy hatótávolságú bombázónál, a B-2 repülõgépnél és az F-117-es Night Hawk repülõgépnél, amelynek egyetlen feladata az éjszakai csapásmérés. Az F-22-es gyors és mozgékony, ugyanakkor szinte láthatatlan a radarok elõtt. A szárnyak alatt nincs rakéta felfüggesztés, minden el van rejtve, amíg nincs rá szükség.

Az F-22 ellentétben az F-15-el, biztosítja a légi és földi célokra való tevékenységet a légi - földi harctevékenység teljes mélységében, lényegesen rövidebb idõ alatt képes kijutni a megadott körzetbe. Jó a túlélõképessége a légvédelmi rendszer leküzdésekor.
Nemcsak a SzU-37-es repülõgépnél található meg a tolóerõ irányának a változtathatási lehetõsége, hanem az F-22-es repülõgépnél is.
Az F-22 másik fõ elõnye a sebesség vesztési övezetben a nagy manõverezési lehetõség.
A lopakodó jellemzõn és a tolóerõ irányváltoztatásán kívül még egy meglepõ újítás bizonyítja a Raptor szuper cirkáló képességét. A szuperszónikus repüléshez nincs szüksége utánégetésre, ami az új hajtómûnek köszönhetõ.
A fentebb leírt harci alkalmazásból kiindulva az F-22 fedélzeti rádió elektronikai berendezésének olyan alapvetõ követelményeket elégítenek ki, mint a megbízhatóság, sokoldalúság, az üzemeltetés a javítás egyszerûsége, és a személyi állomány számára maximális kényelem biztosítása. Ez viszont a berendezések integrációját feltételezi.

Az F-22 fedélzeti rádió elektronikai berendezésének kidolgozása a kísérleti példány kipróbálásának a stádiumában van. Benne két alrendszer lesz:
· a navigáció, a hír, és az azonosító közös rendszerének integrált komplexuma, /ICNIA Integrated Communication, Navigation and Identification Avionics /, és
· az elektronikai hadviselés integrált rendszere /INEWS - INtegrated Electronic Warfare System /
Az ICNIA rendszer egyesíti a vétel és adás, és különféle rádió jelek feldolgozásának funkcióit, amelyek jelenleg a navigáció, a híradás és a felismerés különálló rádiótechnikai rendszereiként vannak jelen. Ennek következtében a tömeg-méret jellemzõk kétszer kisebbek lesznek.
Az elõbbiek figyelembe vételével az integrált rendszer az alábbi rendszerek egyesítését teszi lehetõvé: mint például:
· JTIDS, a híradás és adatelosztás egységes rendszere,
· NAVSTAR kozmikus navigációs rendszer,
· Afsatcom USA légierõ kozmikus hírrendszere,
· Hev Quik URH rádióhíradás zavarvédett rendszere,
· ILS/VOR mûszeres leszállító rendszer,
· TACS levegõben való összeütközés elleni figyelmeztetõ rendszer,
· IFF-Mk-15 saját-idegen felismerõ rendszer és a
· TAKAN közel navigációs rendszer egyesítését.

Az integrált rendszer a hibamentes üzem átlagos idejét 100-as nagyságrenddel, és a kritikus meghibásodások közötti közepes mûködési idejét pedig 1000-es nagyságrenddel növeli.
4 db LCD display-vel és HUDdal van ellátva. A felderítést a rádiólokációs frekvencia tartományban a Westinghouse LPI radar (Low Probability of Intercept) biztosítja. Maximális sebessége 1,7 M, szolgálati csúcsmagassága 50000 láb. Rádiólokátora Northrop Grumman AN/APG-77.

A Raptor a saját rádiólokátorát csak a legszükségesebb esetben szándékozik használni. Amikor a repülõgép támad vagy azonosítani kell az ellenséges repülõgépet, akkor a számítógép értékeli a helyzetet, megállapítja a cél távolságát, hovatartozását, és kiadja a javaslatát a fegyver alkalmazására. A fedélzeti számítógép folyamatosan kiszámolja a repülés körzetében lévõ mûködõ rádiólokátorok távolságát.
Az F-22-es tolóerõ irányváltoztatási lehetõséggel rendelkezõ repülõgép. A nagy sebességû, szûk fordulókban fellépõ centrifugális erõ hatására e modern repülõgépeknél, val
Gyártó: Canon EOS 20D
Fókusztáv: 313mm
Rekesz: f/5.6
Zársebesség: 1/1250
ISO: 100
Készült: 2007. ápr. 01. 13:36
Kevesebb
Több