lohere Orson Welles Támadás a Marsról nevű albuma
http://indavideo.hu/video/Orson_Wells_nyilatkozik_1938-ban ____________________________________________________________________________ TÁMADÁS A MARSRÓL HOGYAN VERTE ÁT ORSON WELLES AMERIKÁT Az 1915-ben született George Orson Welles – aki pályája során volt rádiós rendező és színész, majd később filmrendező és forgatókönyvíró - azzal írta be magát Hollywood történetébe, hogy 1941-ben, mindössze 26 évesen vászonra vitte a 20. század egyik legkiválóbb filmjét, az Aranypolgárt, ami elnyerte a Legjobb Eredeti Forgatókönyv Oscar-díját, de emellett még három másik jelölést is megkapott. Az alkotást az 1958-as brüsszeli világkiállításon beválasztottak a világ 12 legjobb filmje közé. Az 1985-ben elhunyt színész a filmkészítés ikonjává vált már életében. De 1938-ban Welles még nem volt sztár, csupán egy kezdő – bár tagadhatatlanul ambiciózus, és ötletes – színész, aki New Yorkban, a Columbia Rádiónál dolgozott. 1938 nyarán két színésztársával, Paul Stewarttal és John Hausmennel elindították a Mercury Színház nevű, vasárnap esti drámaelőadásokat, ám 16 adás után be kellett látniuk, hogy az nem bizonyult elég sikeresnek. A hallgatóságnak alig 3 százaléka kísérte csak figyelemmel a műsort, ami nem tudta felvenni a versenyt a vasárnap este a rivális csatornán futó Charlie McCarthy Show-val. Támogatók sem akadtak, így a Columbia vezetői már a műsor megszüntetésén gondolkodtak, ami egyenlő lett volna a színészek munkanélkülivé válásával. Welles ekkor előállt a nagyszerű ötlettel: dolgozzák fel rádiójáték gyanánt H. G. Wells Világok Harca című könyvét. (Amiből film is készült 2005-ben, Steven Spielberg vezényletével). Az ötletet azonnal tettek követték. A három színész, Orson Welles vezetésével öt napon keresztül dolgozott a rádiójátékon, napról napra tökéletesítve a hangeffekteket. Fegyverek zaját, pánikban lévő tömeg hangját, segélykiáltásokat kevertek a hivatalos tudósításnak álcázott szövegek alá és közé, valamint ál-interjúkat készítettek állítólagos szemtanúkkal a földön kívüliek támadásáról. Október 20-án estére minden készen állt, és a lelkes társaság bízott abban, hogy ez a műsor végre elhódítja a hallgatókat a rivális csatornától. Hogy ezek után beszélni fognak róluk. Ami aztán azon az éjszakán történt, az felülmúlta Orson Welles legmerészebb álmait is. De ne szaladjunk ennyire előre, nézzük meg, pontosan hogy is zajlottak az események. A este nyolcórai híreket követően a bemondó teljesen tárgyilagosan vezette fel a műsort: „A Columbia Rádió H. G. Wells Világok harca című darabját közvetíti a Mercury Színház előadásában, Orson Welles rendezésében.” Ezután rövid zene következett, majd újra egy bemondó hangja szólalt meg. Ez már a műsor része volt, de rutinszerű hírfelolvasásnak tűnt. Időjárás jelentéssel kezdődött, ám a szövegbe beleszőtték a következő mondatot: „New-Scotland fölött meghatározatlan eredetű légköri zavarok hatására alacsony légnyomású légtömegek áramlanak az északkelti államok felé.” Ezután újra a bemondó hangja következett, aki elmondta, hogy a Hadügyminisztérium információ szerint a különös felhők közül ismeretlen eredetű járművek szálltak a földre. Eddig tehát még nem hangzott el semmi rendkívüli, de az alaphangulatot már sikerült megteremteni. A hatásos felvezető miatt a hallgatók közül sokan már el is felejtették, hogy tulajdonképpen csak egy rádiójátékot hallgatnak. Eközben a rivális csatornán futó Charlie McCarthy Showról – mivel a fellépő énekesek előadása nem igazán nyerte el a hallgatók tetszését – egyre többen kapcsoltak el, hátha valahol érdekesebb műsorral találkoznak a többi csatornán. Ők a Mercury Színház bevezetőjéről lemaradtak, így a továbbiakban elhangzó műsorrészleteket már kész tényként fogadták el. Csak annyit tudtak, hogy a Keleti parton rendkívüli események zajlanak. Újra a bemondó szólt a mikrofonba: „Hölgyeim és Uraim, fontos bejelentés következik. Az este folyamán New Jersey közelében lezuhant különös tárgy nem meteorit volt. Hihetetlennek tűnik, de a repülő eszköz fedélzetén különös lények jöttek el hozzánk, akik valószínűleg a Mars bolygóról érkező hadsereg előőrsét képezik.” Újabb, andalító zenével kitöltött szünet következett, majd a bemondó ismételten bejelentkezett, a hangjában már idegesség és pánik érződött. Elmondta, hogy már riasztották New Jersey rendőrségét, és hogy a marslakók egyre nagyobb területeket foglalnak el, a helyszínre érkező hadsereg első egységeit pedig kíméletlenül lemészárolták. Ezután – a rádiójáték forgatókönyve szerint - ”kapcsolták” a Belügyminisztériumot. Az elnök (a briliáns hangutánzó színész, Joseph Cotten alakította) ünnepélyes hangon nyugtatta az embereket, hogy ne essenek pánikba. Ugyanakkor elmondta, hogy már több katonai alakulat, és civilek százai is áldozatul estek az idegenek kézifegyvereiből származó halálsugaraknak, valamint az óriási, háromlábú lépegető gépeknek. Több betelefonáló hallgató (ezek nagy részét szintén Cotten játszotta) csak megerősítette az elmondottakat. Elmondták, hogy az idegenek – gusztustalan, zöld bőrű teremtmények – sorra semmisítik meg a katonai egységeket, és láthatóan nem lehet őket megállítani semmivel. Ezt a követően a Columbia Rádió egyik népszerű tudósítója, akit szintén bevontak a rádiójátékba, egy utcai közvetítést játszva azt kiabálta a mikrofonba: „Már Manhattant is elérték!” Rövid időre rohanó léptek zaja hallatszott, mintha menekülne, majd a közvetítés vége szörnyű halálsikolyba fulladva megszakadt. A hallgatók kezdtek pánikba esni. Sokan áthívták a szomszédjaikat, és együtt hallgatták a közvetítést. Mások telefonáltak a vidéken élő rokonaiknak, és figyelmeztették őket a veszélyre. New Jersey körzetében – ahol az idegenek állítólag földet értek – sokan az autóikba pakolták az értékeiket, és igyekeztek elmenekülni a lakásukból. Mások vizes törülközőket csavartak a fejük köré, hogy így védekezzenek az állítólagos mérges gázok ellen. Mielőtt mindenkit bolondnak néznénk, aki megrémült, hagy szúrjak közbe egy megjegyzést. 1938-ban vagyunk, nincs még televízió, Internet, és mobiltelefon. A hírforrásokat az újságok, a rádiók, és a mozikban játszott filmhíradók jelentik, ám ezek ritkán naprakészek; sok hír – a kor technikai adottságaiból kifolyólag – csupán napokkal, de van, hogy hetekkel később jut az emberek tudomására. Űrtechnológia szintén nem létezik, az embereknek nem sok fogalma van arról, mi van a légkör határain túl, és a köztudatban még élénken élnek a távcsövekkel a Mars bolygón látott, mesterségesnek gondolt csatornák (mára tudjuk, hogy kiszáradt folyóvölgyek). Az idegenekről való elképzeléseket csak a kor népszerű sci-fi regényeire alapozhatták. Ráadásul ehhez hasonló, dokumentum (vagy inkább reality) stílusban előadott rádiójáték soha nem készült még azelőtt sehol, az emberek maximum színházi darabok átdolgozásait és kabarékat, zenei műsorokat hallhattak addig a napig. A rádió megbízható hírforrásnak tűnt, hiszen az adta a leggyorsabb tájékoztatást a világ eseményeiről. A pánik tehát eluralkodott. Akik végig a rádiókészülékek mellett maradtak, a végén természetesen megtudhatták, hogy csupán egy rádiójátékot hallgattak. De a legtöbben ezt nem várták meg, még előbb menekülőre fogták a dolgot. Az éttermek és a bárok kiürültek, az emberek fejvesztve rohantak haza a családjukhoz, sokan a saját autóikon, mások taxival, így jelentős forgalmi dugó kerekedett. A Haditengerészet és a légierő katonáit visszarendelték a bázisokra; az utak megteltek a városokból menekülő emberek autóival; sok helyen rögtönzött Istentiszteltre gyűltek a hívek; többen öngyilkosságot kíséreltek meg. A telefonvonalak izzottak, a rendőrséget és a mentőket hívták szünet nélkül, nem is csoda; az elnök által kihirdetett hadiállapottal és a hátborzongató halálsikolyokkal Welles meglehetősen hátborzongatóan zárta a produkciót. Kicsit megkésve bár, de íme kedves olvasónk, Bandi a hegyről egyik újabb alkotása, mégpedig egy olyan témáról, ami annak idején óriási nagy pánikot keltett Amerikában. Tegye fel a kezét az, aki hisz az UFO-kban, meg a Földön túli élet lehetőségében! Nos? Jómagam egyszer azt hittem, hogy idegen objektumot látok a nyári éjszakában röpködni, de 2 perc múlva kiderült, hogy csak valami fasz integet egy zseblámpával a teraszról. Ez azonban nem törte meg a hitemet: én a mai napig vallom, hogy idegen élet márpedig létezik (köszönhető ez annak, hogy telenyomták a fejemet jobbnál-jobb sci-fi filmekkel annak idején). Az emberi hiszékenység még manapság is óriási, hát képzeljétek mekkora volt régebben. Bandi előző irományait megtaláljátok ezeken a linkeken: Az öreg házas sztori folytatása, Penitencia, Kötelék, Valódi rémtörténet, és Konspirációs teóriák. Én személy szerint szívesen fogadnék még ilyen UFO-s sztorikat, mert a téma nagyon is érdekes. Át is adnám a szót: TÁMADÁS A MARSRÓL HOGYAN VERTE ÁT ORSON WELLES AMERIKÁT Az 1915-ben született George Orson Welles – aki pályája során volt rádiós rendező és színész, majd később filmrendező és forgatókönyvíró - azzal írta be magát Hollywood történetébe, hogy 1941-ben, mindössze 26 évesen vászonra vitte a 20. század egyik legkiválóbb filmjét, az Aranypolgárt, ami elnyerte a Legjobb Eredeti Forgatókönyv Oscar-díját, de emellett még három másik jelölést is megkapott. Az alkotást az 1958-as brüsszeli világkiállításon beválasztottak a világ 12 legjobb filmje közé. Az 1985-ben elhunyt színész a filmkészítés ikonjává vált már életében. De 1938-ban Welles még nem volt sztár, csupán egy kezdő – bár tagadhatatlanul ambiciózus, és ötletes – színész, aki New Yorkban, a Columbia Rádiónál dolgozott. 1938 nyarán két színésztársával, Paul Stewarttal és John Hausmennel elindították a Mercury Színház nevű, vasárnap esti drámaelőadásokat, ám 16 adás után be kellett látniuk, hogy az nem bizonyult elég sikeresnek. A hallgatóságnak alig 3 százaléka kísérte csak figyelemmel a műsort, ami nem tudta felvenni a versenyt a vasárnap este a rivális csatornán futó Charlie McCarthy Show-val. Támogatók sem akadtak, így a Columbia vezetői már a műsor megszüntetésén gondolkodtak, ami egyenlő lett volna a színészek munkanélkülivé válásával. Welles ekkor előállt a nagyszerű ötlettel: dolgozzák fel rádiójáték gyanánt H. G. Wells Világok Harca című könyvét. (Amiből film is készült 2005-ben, Steven Spielberg vezényletével). Az ötletet azonnal tettek követték. A három színész, Orson Welles vezetésével öt napon keresztül dolgozott a rádiójátékon, napról napra tökéletesítve a hangeffekteket. Fegyverek zaját, pánikban lévő tömeg hangját, segélykiáltásokat kevertek a hivatalos tudósításnak álcázott szövegek alá és közé, valamint ál-interjúkat készítettek állítólagos szemtanúkkal a földön kívüliek támadásáról. Október 20-án estére minden készen állt, és a lelkes társaság bízott abban, hogy ez a műsor végre elhódítja a hallgatókat a rivális csatornától. Hogy ezek után beszélni fognak róluk. Ami aztán azon az éjszakán történt, az felülmúlta Orson Welles legmerészebb álmait is. De ne szaladjunk ennyire előre, nézzük meg, pontosan hogy is zajlottak az események. A este nyolcórai híreket követően a bemondó teljesen tárgyilagosan vezette fel a műsort: „A Columbia Rádió H. G. Wells Világok harca című darabját közvetíti a Mercury Színház előadásában, Orson Welles rendezésében.” Ezután rövid zene következett, majd újra egy bemondó hangja szólalt meg. Ez már a műsor része volt, de rutinszerű hírfelolvasásnak tűnt. Időjárás jelentéssel kezdődött, ám a szövegbe beleszőtték a következő mondatot: „New-Scotland fölött meghatározatlan eredetű légköri zavarok hatására alacsony légnyomású légtömegek áramlanak az északkelti államok felé.” Ezután újra a bemondó hangja következett, aki elmondta, hogy a Hadügyminisztérium információ szerint a különös felhők közül ismeretlen eredetű járművek szálltak a földre. Eddig tehát még nem hangzott el semmi rendkívüli, de az alaphangulatot már sikerült megteremteni. A hatásos felvezető miatt a hallgatók közül sokan már el is felejtették, hogy tulajdonképpen csak egy rádiójátékot hallgatnak. Eközben a rivális csatornán futó Charlie McCarthy Showról – mivel a fellépő énekesek előadása nem igazán nyerte el a hallgatók tetszését – egyre többen kapcsoltak el, hátha valahol érdekesebb műsorral találkoznak a többi csatornán. Ők a Mercury Színház bevezetőjéről lemaradtak, így a továbbiakban elhangzó műsorrészleteket már kész tényként fogadták el. Csak annyit tudtak, hogy a Keleti parton rendkívüli események zajlanak. Újra a bemondó szólt a mikrofonba: „Hölgyeim és Uraim, fontos bejelentés következik. Az este folyamán New Jersey közelében lezuhant különös tárgy nem meteorit volt. Hihetetlennek tűnik, de a repülő eszköz fedélzetén különös lények jöttek el hozzánk, akik valószínűleg a Mars bolygóról érkező hadsereg előőrsét képezik.” Orson Welles a Világok Harca egyik próbáján. Újabb, andalító zenével kitöltött szünet következett, majd a bemondó ismételten bejelentkezett, a hangjában már idegesség és pánik érződött. Elmondta, hogy már riasztották New Jersey rendőrségét, és hogy a marslakók egyre nagyobb területeket foglalnak el, a helyszínre érkező hadsereg első egységeit pedig kíméletlenül lemészárolták. Ezután – a rádiójáték forgatókönyve szerint - ”kapcsolták” a Belügyminisztériumot. Az elnök (a briliáns hangutánzó színész, Joseph Cotten alakította) ünnepélyes hangon nyugtatta az embereket, hogy ne essenek pánikba. Ugyanakkor elmondta, hogy már több katonai alakulat, és civilek százai is áldozatul estek az idegenek kézifegyvereiből származó halálsugaraknak, valamint az óriási, háromlábú lépegető gépeknek. Több betelefonáló hallgató (ezek nagy részét szintén Cotten játszotta) csak megerősítette az elmondottakat. Elmondták, hogy az idegenek – gusztustalan, zöld bőrű teremtmények – sorra semmisítik meg a katonai egységeket, és láthatóan nem lehet őket megállítani semmivel. Ezt a követően a Columbia Rádió egyik népszerű tudósítója, akit szintén bevontak a rádiójátékba, egy utcai közvetítést játszva azt kiabálta a mikrofonba: „Már Manhattant is elérték!” Rövid időre rohanó léptek zaja hallatszott, mintha menekülne, majd a közvetítés vége szörnyű halálsikolyba fulladva megszakadt. A hallgatók kezdtek pánikba esni. Sokan áthívták a szomszédjaikat, és együtt hallgatták a közvetítést. Mások telefonáltak a vidéken élő rokonaiknak, és figyelmeztették őket a veszélyre. New Jersey körzetében – ahol az idegenek állítólag földet értek – sokan az autóikba pakolták az értékeiket, és igyekeztek elmenekülni a lakásukból. Mások vizes törülközőket csavartak a fejük köré, hogy így védekezzenek az állítólagos mérges gázok ellen. Mielőtt mindenkit bolondnak néznénk, aki megrémült, hagy szúrjak közbe egy megjegyzést. 1938-ban vagyunk, nincs még televízió, Internet, és mobiltelefon. A hírforrásokat az újságok, a rádiók, és a mozikban játszott filmhíradók jelentik, ám ezek ritkán naprakészek; sok hír – a kor technikai adottságaiból kifolyólag – csupán napokkal, de van, hogy hetekkel később jut az emberek tudomására. Űrtechnológia szintén nem létezik, az embereknek nem sok fogalma van arról, mi van a légkör határain túl, és a köztudatban még élénken élnek a távcsövekkel a Mars bolygón látott, mesterségesnek gondolt csatornák (mára tudjuk, hogy kiszáradt folyóvölgyek). Az idegenekről való elképzeléseket csak a kor népszerű sci-fi regényeire alapozhatták. Ráadásul ehhez hasonló, dokumentum (vagy inkább reality) stílusban előadott rádiójáték soha nem készült még azelőtt sehol, az emberek maximum színházi darabok átdolgozásait és kabarékat, zenei műsorokat hallhattak addig a napig. A rádió megbízható hírforrásnak tűnt, hiszen az adta a leggyorsabb tájékoztatást a világ eseményeiről. A pánik tehát eluralkodott. Akik végig a rádiókészülékek mellett maradtak, a végén természetesen megtudhatták, hogy csupán egy rádiójátékot hallgattak. De a legtöbben ezt nem várták meg, még előbb menekülőre fogták a dolgot. Az éttermek és a bárok kiürültek, az emberek fejvesztve rohantak haza a családjukhoz, sokan a saját autóikon, mások taxival, így jelentős forgalmi dugó kerekedett. A Haditengerészet és a légierő katonáit visszarendelték a bázisokra; az utak megteltek a városokból menekülő emberek autóival; sok helyen rögtönzött Istentiszteltre gyűltek a hívek; többen öngyilkosságot kíséreltek meg. A telefonvonalak izzottak, a rendőrséget és a mentőket hívták szünet nélkül, nem is csoda; az elnök által kihirdetett hadiállapottal és a hátborzongató halálsikolyokkal Welles meglehetősen hátborzongatóan zárta a produkciót. Egy újságcímlap a sok közül, ami a kialakult pánikhelyzetről írt másnap. Különös módon a stúdióban semmit nem tudtak a kialakult helyzetről. Érkezett ugyan néhány telefon, de nem vették őket komolyan. Az előadás vége felé két rendőrtiszt jelent meg a stúdiónál, hogy az eseményekről bővebb információt szerezzenek, majd amikor megtudták, hogy egy rádiójátékról van szó, jót nevettek, végighallgatták a műsor még hátralévő részét, majd visszamentek az őrsre - és rendhagyó humorérzékről tanúbizonyságot téve, senkinek nem szóltak erről semmit! Maga Orson Welles is csak másnap reggel tudta meg, micsoda rémületet keltett a műsora, amikor munkába indult, és megvette a reggeli New York Timest. Annak ugyanis a címlapján virított a következő felirat: „Orson Welles óriási pánikot keltett.” Az újság elmarasztalta őt meggondolatlan cselekedete miatt, amivel halálra rémített több ezer embert. A következő hetekben több tucat kártérítési pert zúdítottak a Columbia Rádió nyakába, a kártérítések összege megközelítette az egymillió dollárt. Végül a bíróság az összes vádpontot ejtette a rádióállomás ellen. A vezetőség, akik korábban még a vasárnap esti előadás megszüntetésén gondolkodtak, csak a nyilvánosság előtt tűntek gondterheltnek a történtek miatt. Zárt ajtók mögött viszont büszkék voltak nagyszerű színészeikre, és most már minden támogatást megadtak Welles és társai produkciójához. A Mercury Színház hallgatottsága a rendhagyó előadást követően a sokszorosára nőtt, és hamarosan szponzorokat is találtak. Forrás:http://agyiszint.hu/bypost/2011/02/26/Tamadas_a_Marsrol_Bandi_a_hegyrol_alkotasa
- Összesen 15 kép
- Küldés e-mailben