lohere Irving Penn (1917 – 2009) nevű albuma
Penn első címlapfelvétele 1943-ban jelent meg az amerikai Vogue-nál, amelynek azután hosszú éveken át nagyra értékelt munkatársa volt. A divatmagazin megbízásából 1950-ben Párizsba utazott, ahol a legújabb modellek és ismert művészek fotózása mellett alkalma nyílt saját tervének megvalósítására is. Arra, hogy a német fotós, August Sander sorozatának, A 20. század embereinek a mintájára, maga is elkészítse saját, különféle foglalkozású, névtelen embereket megörökítő képeit. A kismesterségeket űző személyek felkutatásában egy másik ismert fotóművész, az egyszerű emberek Párizsát kiválóan ismerő Robert Doisneau és annak barátja, a költő Robert Giraud volt segítségére. Penn a műtermébe munkaruhában érkező, munkaeszközökkel felszerelt modelljeit mindig azonos háttér, egy régi, kopottas, színtelen színházi függöny elé állítva örökítette meg. A munkát Londonban, majd New Yorkban is folytatta, de modelljeit továbbra is azonos módon, a Párizsból magával vitt függöny előtt ábrázolta. Hentes, újságárus, tűzoltó, hordár, szenesember, üstfoltozó, kocsis, kéményseprő, ápolónő, tánctanár – megannyi ma is létező vagy azóta eltűnt mesterség gyakorlói vonultak fel Penn fényképezőgépe előtt. A háttér mindig semleges, a modell mindig mozdulatlan. A fotók mégis izgalmasak, megindítóak, mulatságosak, szomorúak, egyszóval sokfélék, éppúgy mint szereplőik tökéletesen kifejezésre juttatott személyisége. A sorozat szinte valamennyi darabját a festői látásmód uralja: a kéményseprőt ábrázoló fotót leginkább a Csendélet figurával címmel illethetnénk, míg a tűzoltó kerekre tekert, spirális tömlője a konstruktivizmusból, a kitekeredett testű akrobata vagy a bőrdarabokkal fedett, testes utcai bőrárus pedig kifejezetten a szürrealizmusból eredeztethető. _______________________________________________________________________________ ‘Irving Penn (1917 – 2009) was an American photographer known for his portraiture and fashion photography. He was among the first photographers to pose subjects against a simple grey or white backdrop. Expanding his austere studio surroundings, Penn constructed a set of upright angled backdrops, to form a stark, acute corner.’ - Wikipedia ---------------------------------------------------------------------- http://www.youtube.com/watch?v=R_LkypmuZpk
- Összesen 28 kép
- Küldés e-mailben