http://indavideo.hu/video/Eugene_Ely
Száz esztendővel ezelőtt, 1911. január 18-án délelőtt Eugene Ely tolólégcsavaros Curtiss repülőgépével sikeres leszállást hajtott végre a San Francisco-öböl vizén horgonyzó páncélos cirkálóra, a USS Pennsylvaniára. Ekkor szállt le első ízben repülőgép hadihajó fedélzetére. Az egy évszázaddal ezelőtti mutatvány mára napi rutin lett, a U.S. Navy jelenleg a világ legerősebb tengerészeti légierőjével rendelkezik. Ez a légierő a mai naptól számítja száz éves történetét.
A cirkáló hátsó fedélzete fölé fából ácsoltak egy ideiglenes repülőfedélzetet.
Eugene Ely repülőgépe a horgonyon ringatózó cirkáló fedélzetéhez közelíttett. Minden talpalatnyi helyen emberek szorongtak, katonák, tengerészek és a meghívottak (ma úgy mondanánk: VIP-ek) akik figyelik a történelmi eseményt.
A tolólégcsavaros Curtiss egy pillanat múlva leszállt.
Ely jól számította ki a fedélzetre érkezés pontját, így a 40 méter hosszú leszállófedélzet teljes hossza rendelkezésére állt a kifutáshoz.
A leszálló repülőgépet homokzsákkal fékezték le. A gép alatti horog a zsákokat összekötő kötelet kapta el. A fékezés elve ma is ugyanez, csak a zsákokat bonyolult fékezőberendezés váltotta fel.
Ely elsétált a gépétől, és egyben bevonul a történelembe. A testén lévő fehér tömlők gumibelsők, a mentőmellény szerepét töltötték (volna) be. A képen megfigyelhető, hogy a zsákokat maga után vonszolta a lassuló gép valamint az is, hogy biztonsági okokból a fedélzet szélére ponyvákat feszítettek ki. Ez utóbbi védőeszköz ma is létezik, acélháló formájában.
Ely a gépe előtt. A Curtiss már elő van készítve a felszálláshoz visszafelé.
A gratulációk és egy ebéd után Ely visszarepült a szárazföldre.
A kitüntetés sem maradt el. A legnagyobb talán az volt, hogy Eugene Ely elmondhatta magáról, hogy első volt valamiben.
Fotók:: U.S. Naval Historical Center