lohere Glenesslin (+1913) nevű albuma
1885-ben Liverpoolban készült leggyorsabb vitorláshajó, (74 nap alatt tette meg Anglia és Amerika között az utat) rejtélyes módon kihúzott vitorlákkal végezte az amerikai nyugati parti sziklák között 1913-ban. Valószínűleg biztosítási csalás állhatott a háttérben, mivel megjelentek a gyors gőzhajók amivel a szélvész gyors vitorlás már nem tudta felvenni a versenyt. Azonban kiderült, hogy a fiatal kapitány (22 éves) totál részeg volt akárcsak a személyzet többi tagja is, ami megmagyarázhatja a nem leengedett vitorlákat. Mindenesetre a tulaj a biztosítási pénzén lecserélte a hajóját egy jó és versenyképes gőzösre. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- The British iron ship Glenesslin of the DeWolf & Co. fleet, an extremely handsome square-rigger built at Glasgow in 1885 and holder of the all-time sailing record of 74 days from Portland to Port Elizabeth, was the victim of one of the most controversial (and most photographed) shipwrecks in Northwest maritime history on October 1. Approaching the Columbia River for a cargo of wheat, 176 days from Santos, she was sighted under full sail on a calm sea and in perfect visibility, standing in dangerously close to the Oregon coast near Nehalem. With no apparent effort to change course, the vessel crashed head-on into the rocks at the base of 1,600-foot-high Mt. Neah-Kah-Nie. The dramatic spectacle of a great full-rigged ship, all sails set and apparently attempting to climb a precipitous mountain, has been preserved in countless photographs, paintings and drawings. A line was taken from the ship by people on shore and all hands left the ship safely, but none of them seemed able to satisfactorily explain the weird.
- Összesen 6 kép
- Küldés e-mailben