Gyere velem egy rövid időutazásra! A lakóhelyünkön néha olyan csodák vannak, amelyeket normális módon nem vennénk észre, de ha egy kicsit odafigyelünk, egyből rálelhetünk egy-két dologra. Másfél hónappal ezelőtt költöztünk a XIII. kerületbe, a Dagály utcai lakótelepre. Nagyon szép környék, megragadott. A házunk előtt egy hosszabb üres telek van, nagy villanypóznákkal tarkítva, és hallottam, hogy a MÁV tulajdona és régebben vasút ment erre. Aztán kicsit később felfedeztem részleteit a vonalnak, benőtt vasúti pályákat, átjárókat, amelyeket kezd benőni a növényzet. Itt kezdődött a kincskeresésem, kutatásom, és nemsokára előtted is feltárul a múltunk egy érdekes szelvénye. Ez pedig az angyalföldi ipari vasútvonal története és jelene. Erről a vonalról az idősek tudnának sokat mesélni, és lassan feledésbe merül. Az enyészeté lett, noha még 40-50 évvel ezelőtt napi sok vasút járt erre és sok gyár termékeit szállította. Régi térképeket kutattam ki, ezeket végignézheted, és az adatokat is összeszedtem erről a kerületi emlékről. Jó kis terepmunka volt végigmenni a teljes nyomvonalon. Lefotóztam a teljes vonalat, igyekeztem rálelni a kis emlékekre, részletekre, amelyek még megmaradtak. A teljes vonal kb. 5,5 km-es, és északon az Újpesti vonatállomástól keletre indul, átmegy a TESCO-nál a Váci úton, majd lefelé halad át a Rákos patakon. Kb. 50 db helyszíni fotót mutatok be, a teljes vonalat lefotózva, környezetet, mindent, ami mára megmaradt. Talán utolsó emléket állítva ennek. Érdekes, hogy a maradványok alig észrevehetőek, beolvadnak. Pontosan ez történik valamivel, amit nem teremtünk már tovább. A kutatás közben több érdekes részletre bukkantam. A legdélebbi helyszín, ahol még a tényleges sínek megvannak, az a Vizafogó utca, a Rákos pataknál. A vonal nyomai azonban sokkal délebbre húzódnak. A régi térképeken látszódik, hogy ez lement az Árpád híd alá (Vizafogó vasútállomás), sőt mélyen a XIII. kerületbe, majdnem a körútig. Aztán találtam még régebbi térképeket, amelyek mutatnak valamilyen vasúti pályát, még a későbbi körúttól délre is. Az időben visszafelé és egyre délebbre haladtam most, viszont a vasút fokozatosan északra húzódott, ahogy Budapest egyre jobban beépült, és egyre kevesebb maradt belőle. Az 1890 körüli térképeken látszik a leghosszabban, aztán fokozatosan húzódott észak felé. Még mindig sok jelenkori térképen ott hagyták a vasút vonalát, viszont valójában teljes részek eltűntek már. A Vizafogó állomástól kezdve jönnek a fotók, egyre északabbra haladva. Több túra képeit tettem sorrendbe. A fotós túrák közben "véletlenül" rábukkantam két idősebb bácsira, akik tájékoztattak a személyes élményeikről. Az első a Duna Pláza mögött szedett éppen csipkebogyót. Elmondta, hogy ő is dolgozott az itteni Hajógyárban és emlékszik a vonatokra. A második a túráim végén, a Vizafogónál irányított útba, emlékezett hol mentek a sínek, stb. A túra közben rám lelt egy nagyon aranyos fekete cica, és láttam sajnos több hajléktalanok által lakott zugot is, elbújva a vasútvonalat belepő fák között vagy a töltések mögött. Először a TESCO-ig csináltam a fotókat, észak felé, ott elég durván megszakad a vonal és a töltés, teljesen elbontották, miután átér a Váci úton. Eltöprengtem, hogy vajon hol csatlakozhatott rá a főbb vasútvonalakra, és ma reggel kimentem és meg is találtam a rácsatlakozást, lásd az utolsó fotók. Kattintgasd végig a fotókat, itt-ott írtam megjegyzéseket is hozzájuk. Kellemes szemezgetést! Ebben a témában találtam még anyagokat: http://hu.wikipedia.org/wiki/Magyarország_megszűnt_vasútvonalainak_listája http://mienkahaz.blog.hu/2012/05/30/angyalfold_es_az_i... http://mienkahaz.blog.hu/2012/06/01/angyalfold_es_az_i... http://www.sulinet.hu/oroksegtar/data/muzeumok/mamutt_... http://forum.index.hu/Article/showArticle?go=97732291&... http://amulok.blogspot.hu/2013/03/marina-parti-hattyut... http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=buan http://www.vasutallomasok.hu/allomas.php?az=bviz http://iho.hu/hir/indul-a-bakterhaz-130123 http://www.geocaching.com/geocache/GC368AW_lost-place-...
- Összesen 62 kép
- Küldés e-mailben