Gyártó: | Canon EOS 350D |
Fókusztáv: | 18mm |
Rekesz: | f/3.5 |
Zársebesség: | 1/2500 |
ISO: | 200 |
Készült: | 2014. szept. 20. 18:16 |
Gyártó: | Canon EOS 350D |
Fókusztáv: | 18mm |
Rekesz: | f/3.5 |
Zársebesség: | 1/2500 |
ISO: | 200 |
Készült: | 2014. szept. 20. 18:16 |
Ffferko
Ffferko 2014. szeptember 23.
Ejha! Gyönyörű szép! :-)
Csak a beállításokat nem értem. 8-)
Erre én azt mondtam volna, hogy Av f/6,3 ISO 100, és akkor kapsz hozzá egy olyan 1/200-1/250 szekundumot, ami pont jó.
De gyönyörű lett, és a kompozíció is remek! :-)
szaborita
szaborita 2014. szeptember 23.
megvallom őszintén, próbáltam mindenhogy. valami nem stimmelt - azóta sem értem. hülyén fog hangzani, de sehogy se akart éles lenni, nem is éles, hanem inkább tiszta... :(
nem rajzolta rendesen a túlpartot és a fát sem. (az lehet, hogy koszos a tükör, és attól???)
jó lett volna ott és akkor kérdezni valakitől, hogy mit rontok el. :)
Ffferko
Ffferko 2014. szeptember 23.
Háát, ennél a csodás naplementénél szívesen ott lettem volna, hogy tanácsot adjak. :-D
De ha gondolod, és nem veszed rossz néven, én szívesen adok tippeket akár így utólag, akár csak úgy általánosságban is.
A tükör nem vesz részt a képalkotásban, úgyhogy az lehet akármilyen piszkos, nem befolyásolja a képet. Az felnyílik, amikor a kép készül.
Ami piszkos tud lenni az az objektív és a szenzor.
Na de itt nem erről van szó, hanem a rekesznyílásról.
A kép 3 dolog miatt tud életlen lenni:
- Az egyik, ha bemozdul a kezedben a gép, erre van a reciprok szabály, ami szerint a megvilágítási idő (zársebesség) legyen kisebb, mint a fókusztávolság reciproka. Tehát, mivel ezen kép esetében 18 mm a fókusztáv, 1/18 s-nál kell kisebb idő. Ezt persze sokminden befolyásolja, stabilizátorok, meg miegymás, ez csak amolyan ökölszabály.
- A másik, ha a rekesz túl szűk, akkor az objektív bizonyos optikai tulajdonságai miatt életlenedik, de inkább lágyabbá válik a kép.
- A harmadik, ha a rekesz túl tág, akkor pedig a rekesznyílás nem ad elég éles képet mélységében, ez a szűk mélységélesség. Nálad itt most ez van, mivel nagyon tág a rekesznyílás. De ennél a képnél ez azért nem annyira zavaró szvsz, mert a háttérben kb. minden egyforma messze van, a víznek meg kimondottan ajánlott, ha kicsit lágyul, ezért szokták a vizet állvánnyal hosszú idővel fényképezni.
- A 3+1. ok lehet még persze fókuszálási hiba is.
Ffferko
Ffferko 2014. szeptember 23.
Visszatérve a képre és a rekeszre, a tájképekhez a legnagyobb mélységélességet adó és a középső rekeszállás a legmegfelelőbb, ez a Te objektívednél olyan f/11. A 3,5 nagyon tág, akkor használatos, ha egy konkrét tárgyat (ill. arcot) ki szándékozol emelni az élességgel, mást meg homályosítani. Tájképfotózáskor előnytelen, ha csak nem kényszerít rá valami, pl. mint engem, amikor lusta vagyok állványt vinni magammal. :-D
A Te képednél viszont van elég fény, mivel 1/2500 s a megvilágítási idő. Ez nagyon rövid! Egy repülő nyílvesszőt is le tudsz vele kapni, :-) de tájképnél persze felesleges dolog. Az a jó a felhőkben, hogy még két ezred másdoperc múlva is ugyanott vannak. :-D
És ezért írtam még az elején, hogy én inkább hagytam volna, hogy lemenjen a megvilágítási idő egész akár 1/200 másodpercre, mert még az is vígan kézben kitartható, még akkor is, ha esetleg megittál este fél deci szilvapálinkát. :-D
Atombiztos kezűek és jó légzéstechnikával ennek még akár a tízszeres ideje is kitartható kézben. De a lényeg, hogy ekkor a rekeszen nagyot szűkíthettél volna, 3,5-ről 6-7-8-ig, sőt, még az ISO 100-ra is lemehettél volna, amitől pedig a képzaj lesz kevesebb, meg úgy általában minden szebb.
Ffferko
Ffferko 2014. szeptember 23.
Itt a következő fotódnál, ahol ez a hosszú egyenes beton van, itt is simán lehetett volna ISO 100, mert verőfényes napsütés van, meg kék ég, de túl beszűkíted a rekeszt f/22-re, ez a végállás. Ott is lehetett volna f/11, ISO 100, és az automata dobott volna ott is egy 1/250 s-ot.
Bocsánat, ha olyat írtam, amit már amúgy is tudtál, de nem tudom, ezeknek melyik részét és mennyire ismered, úgyhogy inkább csak leírtam az egészet. :-)
Remélem, nem baj.
További szép estét kívánok!
Feri
szaborita
szaborita 2014. szeptember 23.
én meg azon morogtam, hogy pont aznap nem lehetett látni a napot - mármint lemente közben. :/
hát azt nagyon szívesen venném, ha ellátnál tanácsokkal. akkor meg pláne, ha ilyen könnyen emészthető stílusban okítasz. (a hasznosság mellett jól is szórakoztam, és megnyugtató, hogy van az a záridő, amit egy pohár rövid után is ki tudok tartani :D )
érdekes dolgokat írtál, én eddig mindig a 3,5-s rekeszre törekedtem. iso-val próbálok nem kombinálni, csak ha nagyon muszáj - régi a gépem, és "hamar" zajosodik a kép.
amúgy csak azért az igen rövid záridő-használatom, mert meg voltam róla győződve, hogy arra tart egy repülő nyílvessző. (ez persze nem igaz, csak próbálom menteni magam... :) )
szaborita
szaborita 2014. szeptember 23.
jah, és tényleg kösz a segítséget! nem baj, hogy az alapoktól kezded, sőt!! :) jegyzeteltem is.
de egyet tisztázzunk: fókuszálási hibám nem volt! becsszóra! ;)
jóéjt!
Rita
szaborita
szaborita 2014. szeptember 23.
a betonos 22-es rekeszt is meg tudom ám magyarázni! :) úgymaradt. :( előtte a vízen megcsillanó fényeknél akartam "csillagozni"...
szaborita
szaborita 2014. szeptember 23.
szóval ez volt a hibás... (nem én. :) )
http://indafoto.hu/rita_brigitta_szabo/image/21788695-ee3b8138/user
Ffferko
Ffferko 2014. szeptember 24.
"én eddig mindig a 3,5-s rekeszre törekedtem. iso-val próbálok nem kombinálni, csak ha nagyon muszáj - régi a gépem, és "hamar" zajosodik a kép."
Szerencsére azért - ahogy a képeidet nézegetem - becsúszott pár kép 8-as, 9-es rekesszel is, és azok a legjobb képeid! Nézd csak meg, hogy ott nincs gond az élességgel.
Persze a jó fotónál csak kisebb részben fontos a technika, és sokkal nagyobb részben az ember, és Neked hihetetlen jó érzéked van a jó kompozíció megtalálásához, a témához is és az arányokhoz is, és ez a lényeg. A technika másodlagos, és csak szőrszálhasogatni jó. :-)
Ami az ISO-t illeti, csak ne becsüld le a fényképeződet, egy kimondottan jó kis gép az a 350-es! És szerintem nyugodtan merd állítgatni az ISO-t is.
A zajosodás egyébként úgy nő, egyenes arányban, ahogy a megapixel. A kicsit későbbi gépeken sokkal rosszabb a helyzet. A 350-es egy híresen jó gép!
Egyébként meg, a zaj pont csökken, ha alacsonyabb ISO-ra váltasz, úgyhogy pont azért írtam, hogy sok képeden olyan sok a fény, hogy simán lehetne ISO 100, és mégis 200 van, sőt, az előbb láttam az egyik képedet, talán az a jobbra mutató nyíl "víz" felirattal, ott ISO 400 volt. közben pedig hét ágra süt a Nap, és ezredekben van a zársebesség. Ráadásul az is tájkép.
Szóval, ha nappal a szabadban fotózol, főleg nyáron, tájképet, vagy bármi olyat, amin nincsenek gyorsan mozgó dolgok, nyílvessző, vagy kengyelfutó gyalogkakukk, akkor szerintem simá
Ffferko
Ffferko 2014. szeptember 24.
[na tessék, levágta a végét]
szóval valami olyasmi volt ott, hogy simán nyomhatod az ISO 100-at, és sokkal szebb lesz a kép, kevesebb a zaj, a szemcsézettség, ami főleg a homogén felületeken, tiszta égbolton lendít sokat. Annyit kell csak, hogy közben figyeled a rekeszt és a zársebességet is, hogy normális keretek között maradjon, és csak akkor váltasz följebb ISO-t, 200-ba vagy 400-ba, ha feltétlen muszáj. Én általában csak sötétedés felé szoktam.
nevetnijo
nevetnijo 2014. szeptember 24.
ISO ide, rekesz oda, nagyon tetszik a fotód :))))) Ffferko, viccet félretéve én is végigolvastam javaslataidat, próbálom majd alkalmazni. Jegyzetet én is készítettem :)
Ffferko
Ffferko 2014. szeptember 24.
Remélem, tényleg nem volt baj, hogy írkáltam pár dolgot. Csak azért mertem, mert a Kollegina engedélyt adott rá az elején. A kép pedig tényleg tökéletes, gyönyörű szép, mint ahogy a többi is.
Ffferko
Ffferko 2014. szeptember 24.
Kedves Nevetnijó!
Egy zárójeles megjegyzés csak: amit a rekesznyílásról írtam, az Rita fényképezőgépére vonatkozott. A FinePix S2980-nál ezt már csak sokkal kisebb mértékben kell figyelembe venni, mert annak a szenzormérete miatt mindig éles lesz a képe, még teljesen tág rekesznél is. Persze lehet ott is szűkíteni, de nem lesz olyan látványosan kicsi a mélységélesség és elmosott a kép, mint egy APS-C szenzorméretű gép esetében.
1/2,3"-es szenzorméretű gépeken nyugodtan használható az f/3,2-es vagy f/3,5-es rekesz is, ha kevés a fény, mert akkor sem lesz életlen még a nagy mélységű kép sem.
Az ISO-t viszont célszerű mindig a legkisebb értékre vinni, ha elég a fény.
Kompakt gépeken, ha van ISO 50 vagy 80, akkor érdemes mindig azt használni, ha csak a fényviszonyok engedik.
szaborita
szaborita 2014. szeptember 24.
ugye, Nevetnijó, milyen hasznos dolgokat hallottunk? ezt hiányolom én a fotós megosztó helyeken. szeretnék tanulni, de még a kérdéseket se tudom.
és igen, a "kollegina" (jaj :)) engedélyt adott, sőőőőőt igen hálás a segítőkészségedért, Feri!! :)
nevetnijo
nevetnijo 2014. szeptember 25.
szaborita, tényleg hasznos dolgok, és ahogy írod, már a kérdés megfogalmazása is gondot okoz :)
Ffferko, köszönöm hogy a gépemre vonatkozóakat is leírtad. Megmondom őszintén ezeket a beállításokat nem szoktam figyelni, de mostantól megpróbálom alkalmazni.
Ffferko
Ffferko 2014. szeptember 26.
Kedves Hölgyeim!
Örülök, ha segíteni tudtam.
Remélem, máskor is tudok majd.
Föntebb írtam az érzékelő-méretekről, és az lehet, hogy egy kicsit kínai volt; nekem az lenne elsőre. :-)
Itt van egy érdekes táblázat, ami összefoglalja a ma használatos érzékelők méreteit, és bemutatja őket egymáshoz képest:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/81/Sensor_sizes_overlaid_inside_2014.png
Az a lényeg, hogy a kis méretű érzékelővel rendelkező gépeken akármekkora rekeszt választunk, akkor is mindig éles lesz a kép, de ahogy nő a képérzékelője a gépnek, annál nagyobb felületen képezi le azt a fényt, ami a rekesznyíláson átmegy, és annál jobban számít, hogy mennyire éles az a kép, ami a lyukon átmegy. Ha kicsi az érzékelő, akkor akármilyen tág a rekesz, akkor is nagy lesz a mélységélesség, az egész kép éles lesz. Ha nagyobb az érzékelő, mint az APS-C, akkor tág rekesznél a kép csak egy nagyon kis része lesz éles, a többi elmosott.
szaborita
szaborita 2014. szeptember 26.
Kedves Uram! :)
Kár, hogy fotózás közben nem tudsz súgni mit-hogyan-miért. :)
Ez az érzékelőméretes rajz nekem nem mond sokat. sajnos. :( viszont azt tudom, az enyémnél nem mindegy a rekesz. tegnap próbáltam elmozdulni a szokásos 3,5-ről. viszont semmi fény nem volt, úgyhogy már nem vagyok biztos benne, hogy jó beállításokat használtam...
Ffferko
Ffferko 2014. szeptember 27.
Kedves Rita!
Pedig az egy nagyon jó kis ábra, én imádom nézegetni. :-D
Igazából csak annyit kell rajta látni, és amit nagyon szemléletesen mutat, hogy az egyes géptípusok érzékelői, amik tulajdonképpen a képet rögzítik, tehát a filmet helyettesíti, milyen más méretűek egymáshoz képest.
Persze azt, hogy melyik érzékelő melyik géphez tartozik, azt leginkább az adott fényképezőgép leírásából lehet tudni.
A kis- és középkategóriás kompakt gépek rendelkeznek általában az 1/2,3" méretű érzékelőkkel.
A csúcskompaktok általában egy kicsit nagyobb, a Canonnál például 1/1,7"-es érzékelővel rendelkeznek, ami a következő méret az ábrán.
Az APS-C méretek vannak általában a belépőszintű és középkategoriás cserélhető objektíves gépekben.
A két méret közötti méretek pedig kimondottan a tükör nélküli kompakt cserélhető objektíves (MILC) fényképezőgépekre jellemzőek.
A középső nagy keret az ábrán, amihez az van írva, hogy 35 mm, full frame, ez a hagyományos "kisfilm" mérete, tehát a hagyományos filmes gépekben ekkora egy kocka film mérete, és a felsőkategóriás cserélhető objektíves gépekben, amik ma még tükörreflexesek (DSLR), azokban is ekkora érzékelő van.
A legnagyobb keret az ábrán, az az ún. középformátum, ami az abszolút profi gépekre jellemző, ennyi pénzem nekem sosem lesz. :-D
Ffferko
Ffferko 2014. szeptember 27.
"tegnap próbáltam elmozdulni a szokásos 3,5-ről. viszont semmi fény nem volt, úgyhogy már nem vagyok biztos benne, hogy jó beállításokat használtam..."
Nos, ezért van az automatika, az általában jó beállításokat ad. Ha csak nincs különösebben művészi terved, mondjuk, hogy fényvillamost fényképezz, akkor a blende-elsőbbségű félautomata üzemmód (Av) a legjobb.
Megnézed, hogy mit akarsz fényképezni, ha portré, akkor jó a tág blende, és akkor ahhoz az automata ad egy zársebességet, az ISO-t meg próbálod minél nagyobbra.
Ha nem portré vagy makro vagy tárgyfotó, hanem nagy mélysége van a képnek, és azt akarod, hogy mindenhol éles legyen, akkor muszáj szűkíteni a rekeszt, tehát ekkor elkezded tekerni 3,5-ről 6,3-7,1 felé, ami már megjárja, de az f/11 a legjobb.
Persze ahogy mész a szűkebb rekesz felé, úgy nő a megkívánt megvilágítási idő, amit az automata mutat, és addig hagyod nőni az időt, amíg a gép kézben kitartható.
Ha a kívánt blendéhez már olyan hosszú idő kell, hogy nem bírod kitartani kézben, akkor lépsz egyet fel az ISO-n.
Ha már nincs több ISO, vagy nem akarod, hogy az ISO miatt zajosodjon a kép, akkor pedig jön az állvány.
Ha pedig már az állvány sem elég, akkor vedd le az objektívről az objektívsapkát! :-D
Ffferko
Ffferko 2014. szeptember 27.
Ami ezek alapján a Te képeidre vonatkozik, amikről eddig beszéltünk, az az, hogy ha olyan sok fény van, hogy az automata 1/2000 meg 1/2500 másodperc időt ajánl a 3,5-es rekesz mellé, az azt jelenti, hogy olyan sok a fény, hogy nyugodtan növelgesd csak a rekeszt, amíg a megvilágítási idő, amit ajánl le nem megy mondjuk 1/100-1/200-as tartományba, és akkor a rekesz már fent is van 6,3-7,1-8-9 körül, és akkor szép nagy lesz a mélységélesség.
Amire viszont mindenképpen figyelj, hogy az ISO ne maradjon 400-on, ha egy tök napos tájképet fényképezel, amin semmi mozgás, és az automata szinte már kiakad, mert a nagy érzékenységhez nem tud elég kicsi időt társítani, ami egyébként is a téma miatt teljesen fölösleges.
szaborita
szaborita 2014. szeptember 28.
téééényleg! az objektívsapkaaaa! áh, azért ilyen sötétek a képeim! :P :)
próbálom amúgy tudatosítani az elmondottakat.
Ffferko
Ffferko 2014. szeptember 28.
:-DDD